Krigsförbandsövning på HMS Spica, år 1985

I september 1985 åker Hans Sundgren 28 år, från Västerås ut till Gålö för att mönstra på torpedbåten Spica igen. Det är en krigsförbandsövning i 52:e robotbåtdivisionen.

Hans är inkallad i 22 dagar från den 11 september till den 4 oktober.

Spica vid krigsförtöjningsplats någonstans i Stockholms skärgård. Foto: Hans Sundgren.
Del av information.

KFÖ/85 och MARÖ/85

I juni får Hans brev från divisionschefen för 52:a robotbåtsdivisionen, som består av robotbåtar av typ Norrköping och torpedbåtar av typ Spica. Brevet ger information om krigsförbandsövningen, exempelvis:

  • "Övningen kommer att indelas i två perioder med en ledig helg (1985-09-20 kl 1500 -- 1985-09-22 kl 2400) som enda avbrott. Den första perioden kommer i stort sett att innehålla fackutbildning/fackövningar och den senare förbandsövningar inkl tillämpningsskede.
  • "Vi kommer under den första perioden att vara baserade i Hårsfjärdsområdet. Större delen av den andra perioden kommer vi att vara baserade i Roslagen för att sedan avrusta och rycka ut i Hårsfjärdsområdet igen."
  • "Den 9–26 september är ett utbildningsskede med mobövningar och förbandsutbildning."
  • "Den 26–27 september genomförs en förövning inför den stora slutövningen. Målsättningen är att under enkla former öva och pröva sambands- och stridsledningsfunktionen samt öva enkla sjökrigsföretag."
  • "Den 28 september – 2 oktober genomförs slutövningen som benämns MARÖ-85 (Marin övning 1985)."
  • "Den 2–4 oktober sker avrustning och utryckning."
Mössmärke för reservgruppbefäl.

Mössmärke

När Hans avslutade sin värnpliktstjänstgöring 1977 blev han befordrad från korpral till furir. När han nu hämtar ut sina blåkläder får han ett mössmärke som visar att han är reservgruppbefäl.

Jämförelse med tidigare mössmärke som värnpliktig korpral, från 1977.
Brevet som Hans skriver till föräldrarna.

Skriver brev på tåget

När Hans sitter på tåget på väg till inställelseplatsen skriver han ett brev till föräldrarna i Linköping. Utdrag ur brevet återges.

På tåget Västerås-StockholmHans skriver brev till föräldrarna.

"På tåget Västerås-Stockholm, 11/9 10:15.

Hejsan. Är nu på väg till repmöte i flottan. Jag ligger inne till och med 4 oktober men kommer hem helgen 21-22 september.

… Nu passerar vi Enköping.

Repmötet jag gör kommer att bli som förra gången (tror jag). Dvs jag får stå ute på torpedbåt och blinka meddelanden. Jag är lite orolig på grund av glasögonen. Sist jag var inne så hade jag ju perfekt syn. Nu kommer glasögonen att vara lite i vägen eftersom man måste sikta in lampan. Vi får väl se hur det går. …"

Brevet som Hans skriver till föräldrarna.

Skickar brev via fältpost

Alla inkallade får ett "Militärbrev" att använda under övningen. Kuvertet har ett Fältpostmärke på baksidan som adressaten kan klippa ur och använda för svarsbrev. Hans pappa Sture använder det märket och skickar ett svarsbrev.

Att testa fältpostsystemet är ju också en del av övningen.

Kuvertets fram och baksida med fältpostmärket urklippt. Storlek 155×125 mm, poststämplat "VÄSTERHANINGE 1985-09-16.
Stockholms skärgårdHans skriver ett brev till föräldrarna.

Någonstans i Stockholms skärgård. Söndagen 15 september 1985 01:35.

Hej mamma och pappa. Jag sitter och skriver detta brevet på HMS SPICA. Jag har vakten mellan 00:00-04.00 i natt och sitter därför uppe på styrbryggan i mörkret och blickar utåt. Vi ligger förtöjda intill en ö.

Idag (lördag) kastade vi loss 10:00 och har hunnit med en ankring, navigationsövningar och kalibrering av loggen. Jag har stått utomhus och signalerat med lampan som vanligt.

Den här repmånaden blir rätt hård vad vi kan se. Under de här första 1,5 veckorna övar vi upp oss för att gå in i ett spelat krigsskede efter nästa helg.

Det här är andra natten i rad jag går vakt. Vi arbetar 07:30-21:00 varje dag. Någon tid till TV-tittande eller annat är det inte tal om och ändå har inte låtsaskriget börjat än.

Om ni vill hjälpa till att testa Sveriges försvars fältpost så skriv gärna ett brev. Adressera som min avsändare är skriven men posta brevet tidigast 22 september.

Annars är allt bra. Fin mat och bra killar för övrigt. Vi är ca 30 man och de flesta är civila, även fartygschefen.

Jag har samma säng som när jag gjrode lumpen och senaste repmötet.

HMS SPICA är nu den äldsta torpedbåten. Vissa andra torpedbåtar har försetts med robotar istället och blivit robotbåtar.

Om ni tycker att jag skriver slarvigt så beror det på att det är rätt så mörkt här. Vi ska ju ligga så osynliga som möjligt så jag har barta en liten dämpad kartlampa här.

Nu har det börjat blåsa upp och regna. Det ska bli styv kuling har de sagt.

I morgon ska vi öva kanonskjutning och maskering av fartyget vid ö.

Den förra torpedbåtsbasen vi låg på, Gålö, har lagts ned så nu mönstrade vi på fartygen (vi är 6 båtar) på Berga Örlogsskolor.

Det är lite intressant och omväxlande här på båten men eftersom det också är tröttsamt med så mycket tjänstgöring så längtar man faktiskt till helgen då alla båtar får permis (den enda) från fredag 15:00 till måndag 07:30.

Nu är klockan snart 02:00 och jag ska gå en runda på däck och kontrollera förtöjningarna. Vi är fem stycken som är vakna och sitter på olika ställen i fartyget och vaktar. Vi har förbindelse med varandra genom headset.

Fortfarande är det mörkt ute. Det börjar dagas vid 05:00 och solen går ner 19:12 nu. Det håller man reda på eftersom flaggan ska halas på alla båtar vid solens nedgång.

Ha det så bra. Hans.

Spica utlöper på linje tillsammans med robotbåtar av klassen Spica-II. Foto: Hans Sundgren.

Utlöpning från Gålö

Spica övar tillsammans med robotbåtar.

Spica blir omkörd av HMS Piteå som blivit ombyggd från torpedbåt (T138) till robotbåt (R138). Foto: Hans Sundgren.
Babords och styrbords signalmän på signalbryggan. Skeppsnummer 02 Stefan H och skeppsnummer 01 Hans S. Foto: Okänd med Hans' kamera.

På signalbryggan

Hans har skeppsnummer 01 även vid denna övning, liksom vid värnplikten 1977 och vid övningarna 1981, 1986 och 1987.

Skeppsnummer 02. Foto: Hans Sundgren.
Hans' fickdagbok år 1983.

Dagbok

Hans skriver dagbok under sin tid på Spica. Eftersom han inte har någon liten fickkalender för år 1985 använder han kalendern för år 1983 och skriver på tomma sidor.

Hans' anteckningar i fickdagboken, vecka 37, 11-15 september 1985.
HMS Virgo i låg fart. Foto: Hans Sundgren.

Systerbåten Virgo

Under övningen bildar Spica en rote tillsammans med HMS Virgo T126.

Signalman har hissat klot på styrbords sida. Ett klot indikerar att fartyget har ankrat. Foto: Hans Sundgren.
HMS Virgo T126. Foto: Hans Sundgren.
Spica passerar HMS Älvsborg M02. Foto: Hans Sundgren.

Minfartyget Älvsborg

Även minfartyg deltar i övningen.

Fyra torpedbåtar förtöjda någonstans i Stockholms skärgård. Foto: Hans Sundgren.
Brevkuvert adresserat till Hans, från pappa Sture.

Brev via fältpost

Under den 22 dagar långa tjänstgöringen i försvaret, är Hans ledig endast en helg den 21-22 september. Han får brev till sin fältpostadress från flera personer, bland annat pappa och mamma.

Frimärket har pappa Sture klippt ur från det Militärbrev han fick från Hans.

En fältpostadress ska bestå av: Personnummer | Namn | "Fältpost" + fältpostadress. Hans har fältpostadressen 99-3683 under denna krigsförbandsövning.

Inkallelseorder med fältpostnumret angivet.
Svarsmärke för fältpost, poststämplat i Linköping.

Fältpostverksamheten upphör år 2008.

Förberedelse för att ladda torped i torpedtub. Foto: Hans Sundgren.

Förberedelse för torpedskjutning

Torpeder hämtas från bergrum och förs in i torpedtuben.

Strax innan skjutning avlägsnar torpedofficeren tubens frontlock. Foto: Hans Sundgren.
Utskjutning från främre babords torpedtub. Foto: Hans Sundgren.

Torpeden i vattnet

Babords främre tub avlossas och tråden börjar hasplas ut. Den trådstyrda Torped 61 drivs av väteperoxid och kan färdas 20 km.

Efter torpedskjutning ska den 7 meter långa torpedtuben fettas in med vapenfett, för att vara beredd för ny torped. Torpedtubernas diameter på 53 cm gör att inte alla är lämpliga för uppgiften.

Styrbords främre tub avlossas. Foto: Hans Sundgren.
Hans har krupit in i torpedtuben och börjat fetta in den. Foto: Okänd med Hans' kamera.
HMS Spica förtöjd vid holme. Foto: Hans Sundgren.

Väntan på anfallsorder

Spica ligger förtöjd och maskerad vid holme i skärgården, i avvaktan på anfallsorder.

Förtöjning vid krigsförtöjningsplats efter att Spicas flotte först skickas iland med manskap som kan ta emot förtöjningstampar. Foto: Hans Sundgren.
Vila vid rems- och lysraketstället. Foto: Hans Sundgren.
Torpedtub lyfts bort för att göra plats för minor på minräls. Foto: Hans Sundgren.

Ombestyckning till minor

Spica kan ombestyckas från torpeder till minor. Då uppsöker man ett bergrum med kran och lyfter bort torpedtuberna. Därefter placeras minor på däckets minräls.

Att montera bort och montera dit torpedtuberna är ett krävande arbete då skruvförbanden i skrovet inte alltid passar.

Manövreringsövning där det gäller att komma nära en frälsarkrans så att manskapet kan plocka upp den med båtshaken. Foto: Hans Sundgren.
Helikopter HKP 4 akter om HMS Spica. Foto: Hans Sundgren.

Övning tillsammans med flygvapnet

Marinen och flygvapnet samverkar med helikoptrar HKP 4 och flyg.

Flygplanet SK60 gör en överflygning. Foto: Hans Sundgren.
I väntan på uppgifter vilar Hans på brygghustaket. Foto: Hans Sundgren.

Norrtälje

Ibland kan man koppla av på brygghustaket.

Färd in mot Norrtälje hamnbassäng. Foto: Hans Sundgren.
En transportfärja passerar mellan Spica och Virgo. Foto: Hans Sundgren.

Möten med civila fartyg

Både färjor och fraktfartyg korsar Spicas färd.

Spica passerar handelsfartyg på babords sida. Foto: Hans Sundgren.
Solen går ner bakom skeppsklockan på signalbryggan. Foto: Hans Sundgren.

Avrustning och utryckning

Den 2 oktober avslutas slutövningen MARÖ-85. Därefter sker avrustning och utryckning.

Krigsförbandsövningen är över den 4 oktober.

Besättningslistan, del av.

Besättning under KFÖ-85

Besättningen på HMS Spica består av 27 personer under övningen.

Raden med Hans' uppgifter i besättningslistan.
Besättningslista HMS Spica KFÖ 1985.
Skepps­nummer Befattning Typ Grad Del av namn
901 Fartygschef (FC) Stamanställd Örlogs-kapten Wes
902 Sekond (S) Reservofficer Kapten And
903 Stridslednings-officer (SLO) ? Kapten Ste
904 Artilleriofficer (AO) Reservofficer Kapten Per
905 Torpedofficer (TO) ? Löjtnant Enq
937 Navigeringsstyrman (NS) Stamanställd Kapten Nil
961 Maskintjänstchef, chief (MTjC) Stamanställd Kapten Jön
11 Pjäsbefäl (PB) Reservofficer Sergeant Gus
21 Maskinuppbördsman (MU) ? Löjtnant Kar
34 Torpeduppbördsman (TU) ? Löjtnant Wah
1 Signalmatros Värnpliktig Furir Sun
2 Signalmatros Värnpliktig Hol
3 Signalmatros Värnpliktig Ols
4 Tele Värnpliktig Möl
6 Rrm Värnpliktig Joh
12 Artillerimatros (AM) Värnpliktig Furir And
13 Matros Värnpliktig Jön
22 Mate Värnpliktig Sergeant Wör
23 Motormekaniker Värnpliktig Mor
24 Motormekaniker Värnpliktig Kro
26 Elmekaniker Värnpliktig Jac
32 Radiosignalist Värnpliktig Furir Gus
33 Radiosignalist Värnpliktig Tån
36 Torpedmekaniker Värnpliktig Korpral Söd
37 Eldledningstekniker Värnpliktig Sergeant Nor
41 Kock Värnpliktig Sah
42 Kock Värnpliktig Hel

Foto-information

Fotograf

Hans Sundgren, om inte annat anges.

Kamera

Agfamatic 2000

Film

Kodakchrome 110 positive slide 13x17 mm.

Digitalisering

Hans Sundgren

Filmscanner

Nikon Super Coolscan 5000 ED