Med HMS Spica från Stockholm till Västerås

Torsdagen den 7 juli 2016 är Hans Sundgren 59 år, passagerare på den torpedbåt han tjänstgjorde på vid sin tid i flottan. Det är Föreningen T121 Spica Vänner som står för arrangemanget med ett dussintal frivilliga i manskapet.

HMS Spica T121, kastar loss från Galärvarvet på Djurgården 10:20 och lägger till i Västerås hamn 16:20.

T121 Spica

Torpedbåten HMS Spica, T121 kännetecknas av:

  • Ett K-märkt fartyg med 12.000 hästkrafter
  • Byggdes av Götaverken AB och sjösattes 1966
  • Drivs av 3 gasturbiner kopplade till ställbara propellrar
  • Toppfart drygt 40 knop
  • Vapen: 6 trådstyrda torpeder, 1 allmålskanon, 2 kulsprutor, minor, sjunkbomber, lys- och remsraketer
Spicas K-märkesskylt på brygghuset.

För kompletta data se: http://www.t121spica.se

Fotot är taget efter förtöjning vid hamnen i Västerås.

HMS Spicas färdväg

Färden går från Galärvarvet på Djurgården via Hammarby sluss in i Mälaren fram till Västerås. Resan tar 5,5 timmar med sol och blå himmel.

Färdväg: Galärvarvet på Djurgården – Danvikstullskanalen – Hammarby sluss – Årstaviken – Stora Essingen – Kungshatt – Ekerö – Adelsö – Hjulstabron – Frösåker – Almö Lindö -– Västerås.

  • Date
    2016-07-07
  • Location
    Västerås
  • Activity
    Ship
  • Type
    Recreation
  • Time
    5:57:59
  • Distance
    121 km
  • Unit
    Garmin eTrex Venture® Cx
  • Garmin data
  • Track files

Hela dagsutflykten från Västerås

Hela utflykten består av:

  • Stadsbuss 6 Rönnby – Västerås Central
  • Swebuss 888 Västerås Central – Stockholm Cityterminal
  • Promenad Stockholm Cityterminal – Galärvarvet på Djurgården
  • Torpedbåt Galärvarvet Stockholm – Elbakajen Västerås
  • Stadsbuss 6 Västerås Central – Rönnby
Hans börjar sin resa med stadsbuss från Rönnby Centrum till Västerås resecentrum.
På Swebuss 888 till Stockholm.
Bussbokning och bussbiljett.
  • Date
    2016-07-07
  • Location
    Västerås
  • Activity
    Multi
  • Type
    Transport
  • Time
    11:56
  • Distance
    207 km
  • Unit
    Garmin Fēnix™ 2
  • Garmin data
  • Track files

Västerås Tidning skriver om flottbesöket

Några dagar innan resan erhåller resenärerna ett e-brev med hålltider och information.

Västerås Tidning berättar att man kan besöka och åka med Spica under helgen.

Publicerad med tillstånd av Västerås Tidning, www.vasterastidning.se.

Promenad till Spica vid Galärvarvet

Hans promenerar från Centralen längs Strandvägen och ser Spica på avstånd.

Vägvisning mot "Museifartygen".

Spica vid Galärvarvet

Spica ligger förtöjd vid piren utanför Vasamuseet.

Spica vid piren utanför Vasamuseet".

Avgång Galärvarvet

Efter en liten fördröjning kastar Spica loss från Galärvarvet 10:20 och kör ut på Stockholms Ström.

Spica passerar Gröna Lund.
Hans på signalbryggan.
Färdvägen ut från Djurgården och mot Hammarby sluss.

Genom Danvikskanalen

Resan till Västerås börjar i Danvikskanalen som leder till Hammarby sluss och senare Mälaren.

Danviksbron måste öppnas för att Spica ska kunna passera.

Genom Hammarby sluss

För att komma in i Årstaviken måste Spica gå igenom en sluss.

Slussningen går utan problem.
Slusshuset vid Hammarby sluss. Biljettpris: 180 kronor.

Liljeholmsbron

Även Liljeholmsbron måste öppnas vid passage.

Danviksbron måste öppnas för att Spica ska kunna passera.
Spica passerar Liljeholmsstranden X, där Hans arbetade år 1995 till 2002. Från sitt rum hade han utsikt för vattnet.

Gröndalsbron

Spica går under Essingeleden vid Gröndalsbron.

Ut på fjärden

Efter passage av alla Stockholmsholmar kommer torpedbåten ut på öppet vatten och kan öka farten.

Spicas färd sedd från fördäck.
Högsta hastighet 42 km/h uppnås ute på XXX-fjärden, enligt Hans GPS-loggning.

Spica ute och inne

Bäst vy får man från siganlbryggan men under däck finns bekvämligheter.

De värnpliktigas badrum längst förut med toalett, tvättställ, dusch och urinoar.
Larmsignaler vid stridsberedskap.

Infart till Västerås

Vid 15:30-tiden börjar man se Västerås.

Manöverofficeren och fartygschefen spanar in Västerås.
Manskapet förbereder för angöring på babords sida.

Angöring kaj

Spica lägger till vid Västerås hamn 16:20.

Spica närmar sig Västerås hamn.

R142 Ystad lägger till

Robotbåten R142 Ystad ingår i flottbesöket och anländer några minuter efter Spica.

Robotbåten R142 Ystad väntar på att få lägga till.
Robotbåten R142 Ystad förtöjd vid kaj.

Vid kaj i Västerås

Spica ligger vid kaj under lördag, söndag.

Spica sedd från Lillåudden.

Även robotbåten R142 Ystad och torpedbåten T56 är tillsammans med Spica i Västerås denna helg.

Foto-information

Fotograf

Hans Sundgren.

Kamera

Nikon Coolpix S9900

Kamera

Apple iPhone 6